Hoppa till innehåll Hoppa till meny
Öppna sök Sök

Stöd för barn och unga

En grupp tonåringar under körsbärsträd

Ungdomsmottagningen

Ungdomsmottagningen är till för dig mellan 13–25 år. Du kan komma in till oss oavsett vad du går och funderar på. Gäller det kärlek och vänskap? Sex? Graviditet? Könssjukdomar? Jaget? Sluta grubbla!

Här hittar du en kurator, en barnmorska och en läkare. Vi har alla tystnadsplikt och besöken är kostnadsfria. För dig som är mellan 20-25 kan vissa läkarbesök komma att faktureras beroende på ärende, är du osäker så fråga läkaren vid besöket.

Öppettider, telefontider och telefonnummer

Aktuella öppettider, telefontider och telefonnummer till Ungdomsmottagningen Leksand hittar du på om du klickar på nedan länk. För rådgivning dygnet runt kan du också kontakta sjukvårdupplysningen.

Fältassistent, fältare

Fältassisterna, eller fältarna som de också kallas, är vuxna som ungdomar alltid kan vända sig till och känna sig trygga med. Fältarna arbetar förebyggande genom att finnas där ungdomarna finns, både dagtid, kvälls- och nattetid.

Fältassistenterna jobbar i första hand nära kommunens högstadie- och gymnasieelever. Under läsåret arbetar de ofta dagtid på skolorna, men de arbetar även kvällar, nätter, helger och lov. Arbetstiderna styrs efter de behov som uppstår.

Fältarna är varken vakter eller poliser, utan vuxna som finns till hands. Fältarna är också kommunens länk till andra aktörer i samhället.

Kontakta fältarna

Om du har några frågor eller funderingar så får du gärna höra av dig till någon av fältarna.

Fältassistent

Emelie Back
E-postadress: emelie.back@edu.leksand.se

Fältassistent och Kurator

Erina Långberg
E-postadress: erina.langberg@leksand.se

Här hittar du den senaste informationen om vad som händer!

Här kan du följa fältarnas arbete för kommunens ungdomar.

Kommunala aktivitetsansvaret (KAA)

Är du 16-19 år och aldrig börjat på gymnasiet? Har du avbrutit dina gymnasiestudier eller har du tagit studenten utan examensbevis? Då kan du få hjälp av oss!

Det kommunala aktivitetsansvaret (KAA) innebär att vi erbjuder hjälp till alla 16-19 åringar som inte går i gymnasieskolan, eller som har avslutat gymnasieskolan utan examensbevis.

Vet du vad du vill göra men inte hur du ska göra det? Är du osäker vilken utbildning eller vilket jobb du vill ha? Då kan du få hjälp av KAA med det och samtidigt hjälpa dig att göra något annat meningsfullt under tiden.

Kontakta vår samordnare Carin Ek så får du hjälp!

BRIS - Barnens hjälptelefon

Barnens hjälptelefon är till för dig som är upp till 18 år. Dit kan du ringa om vad som helst och du behöver inte säga vem du är.

Personalen lyssnar alltid på dig och försöker tillsammans med dig hitta en lösning på det som inte känns bra. Det är gratis att ringa till BRIS och ditt nummer syns inte på deras telefoner. Man kan inte heller se på telefonräkningen att du har ringt till BRIS. Om du vill kan du också chatta eller mejla till vuxna på BRIS-mejlen.

Öppet varje dag

BRIS-telefonen är öppen alla dagar klockan 14.00-21.00 förutom onsdagar då det är öppet klockan 17.00-21.00.

Sidan uppdaterad: